Podzimní výprava Ještěd

Pro koho:
celý oddíl

Popis

Tradiční podzimní výprava, která se konala na chatě Pláně pod Ještědem.

Článek z akce

Místo článku si tentokrát můžete přečíst reportáž, psanou přímo z akce formou komentářů (viz níže). Musíte ovšem číst po jednotlivých komentářích odspodu :-) A pokud by vám nestačil výběr fotek, stáhněte si je všechny (odkaz dole před komentáři).

Fotogalerie

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Alča (5. 11. 2011 22:04)
Vyborny fotky :D strasne se me libi ty z IQ parku :)
Slon (1. 11. 2011 18:11)
Ahoj všem.Všechno co se zde píše je svatosvatá pravda.Vykonal jsem nenápadnou inspekční cestu a musím říct že naše děti jsou v těch nejlepších rukách jaké si v dnešní pohnuté době můžeme přát.
Jen tak dál.Pokud by ještě někdy byla možnost a vzaly by jste mě s sebou byl bych rád. Děkuji všem Severákům.
Hanča (30. 10. 2011 19:53)
Co zbývá dodat? Dnes jsme se po snídani sbalili, naložili do busu, ošátkovali Honzu Pulce, poděkovali personálu chaty Pláně (kuchařům, Jirkovi a prostě všem...) a vyrazili na cestu domů. Nahoře pořád seděla mlha jako čepice, dole už panoval krásný barevný podzim.
Zastavili jsme se ještě u hradu Trosky, kde se k našemu překvapení na dobrovolnou prohlídku hradu vydaly téměř všechny děti, až na pár nejstarších. Trosky jsou zajímavé už svou polohou, o různých historkách nemluvě, takže hodina prohlídky rychle uběhla.
Pak následovaly poslední obložené chleby na oběd, no a nedočkavce už zajímalo jediné: jaký film pustíme v autobusu na cestu domů :-)
S několika akutními zastávkami jsme šťastně dorazili do Brna, nedělní kolony na silnici nebyly nijak hrozné.

Naše další turisticko-poznávací podzimáky se opět vydařily a máme opravdu na co vzpomínat. Počasí se úplně nevyvedlo, ale to nás nemohlo odradit. Naše poděkování směřuje:
- Béďovi a Honzovi, našim už oddílovým řidičům od Hliněnských :-)
- všem pohodářům z Plání, kteří opravdu vědí, jak se o své hosty postarat. Skvělá kuchyně a prima personál, to je základ úspěchu. Však jsme už byli na Pláních letos podruhé a ještě se tam mnozí vrátí potřetí na Silvestra :-)
- vedoucím za pestrý program a starost o děti. Hlavně holky u družin fungovaly na jedničku a o svoje ovečky se svědomitě staraly, navíc si připravily plno programu na volné chvíle a večery. Takže to poděkování rodičů, co se k nám neslo po příjezdu, směřuje ke všem vedoucím za celou prima akci! :-)

Ještě si počkejte na fotky, až je vybereme. Děkujeme za pozornost a už teď se těšíme na další celoddílovou výpravu, Vánočku na Krucemburku.

A to by mohlo být pro tuto chvíli vše. Bohužel, život není fér a tak moje povídání zakončím studenou sprchou: během naší nepřítomnosti našemu náčelníkovi Víťovi někdo ukradl z auta všechny 4 kola. Auto jsme u klubovny našli na špalkách... :-(
Fajťáci (29. 10. 2011 21:08)
To jsem si zase pěkně početla. Lepši než ty noviny jsou, Hančo, tvoje cestopisné článečky plné zajímavostí z oddílu a o dětech. Dík!
Hanča (29. 10. 2011 20:09)
Sobota 3)

Jestli se mi na této akci něco zvlášť líbí, tak jsou to dvě věci:
1) Naše děti. Jsou nějak nezvykle hodné a v pohodě. Družná a veselá nálada, všechno je fajn, starší se krásně starají o ty malinký a ti se v nich vidí... Radost pohledět :-)

2) Chata Pláně. Skvělá kuchyně, veselý kuchař, ochotný a příjemný personál. Nemůžeme si je vynachválit!

Strašně se nám nebude chtít zítra domů...
Hanča (29. 10. 2011 20:08)
Sobota 2)
Když jsme konečně uviděli vrcholovou planinu u velmi sympatické hospůdky u Šámalů, byli jsme docela rádi :-) Následoval oběd a pak jsme se vystřídali uvnitř (čaj a dobroty), hospůdka je totiž fakt malinká. Venku jsme mezitím měli opět štěstí a správné načasování: viděli jsme, jak opět velmi sympatický a příjemný majitel hospůdky (taky známe z léta) svolával na tác suchého chleba dva volně běhající krásné a mohutné koně, no a zlatým hřebem byl příchod paní, která vedla na vodítku krásné, milé, černé prase jménem Boženka :-) Boženka nás přívětivě nechala, abychom si ji vyfotili a odebrala se do hospůdky na oběd :-)

Nakonec ještě Ďoubalík vysvětlil děckám, jak je to s těma GPSkama a vydali jsme se po hřebenové cestě zpět na Pláně. Cesta byla hodně bahnitá, takže maminky chystejte pračky, máme kalhoty po kolena od bláta :-) Boty jsme utřeli do trávy...

Po příchodu jsme všechny dětičky osprchovali, horká voda se po té tůře v mlze, blátě (a u Šámalů i ve větru) hodila! Do večeře pak děcka vyráběly rámeček na fotky zdobený přírodními materiály, ale taky pletly přívěsky z bužírek. Tak je to chytlo a tak to prožívali, že byli tak hodní, až jsem se musela jít podívat, jestli tam ještě vůbec jsou :-)

K večeři byly kynuté knedlíky s meruňkama a šlehačkovo-pudinkovou polevou - ještě teď se mi sbíhají sliny, když si na to vzpomenu... (a to jsem neměla ani jeden, páč hubnu :-) a skvělí kuchaři chystají jen pro mě speciální jídla, jen maso+zeleninu). Po večeři jsme přemohli chuť zalézt rovnou do postele a rozběhla se tu velká detektivní hra - děcka našly v patře mrtvolu!!! A teď pátrají u svědků, co se stalo a musí vyšetřit celý příběh.
Hanča (29. 10. 2011 19:49)
Sobota 1)
Vedle začal večerní program a já sedám k noťasu, abych čtenářům (nejen) v Brně popsala, jak jsme strávili dnešní den:

Ráno jsme vstali s optimismem, zataženo se začalo protrhávat, za chvíli jsme viděli modro a sluníčko! Po snídani jsme se těšili na výlet k Šámalům, na vyhlídky. (Našeho řidiče Béďu včera vystřídal Honza, který přijel i se svou Míšou a jejich tříměsíčním miminkem. Tak ti se vydali na Ještěd i s kočárkem).

Jenže než jsme se nachystali a vyrazili ven, padla znovu mlha a ta se nás držela skoro celý den. No, co už. Šli jsme v poměrně veselé náladě po zelené značce kolem místních zajímavostí, kolem "vyhlídky" do údolí, Ještědského pralesa, pak kolem zbytků nejvýše položeného stavení v Padouchově, viděli jsme studánku, vodopád, starý lom a vchod do jeskyně... Stáli jsme pod krásným, aspoň 300letým bukem a sbírali bukvice. Dozvěděli jsme se, že lesy na Ještědském hřebenu jsou poměrně mladé a ještě nedávno zde byly jen holé pláně (odtud Pláně pod Ještědem). Cestou jsme hráli na klíšťata - připínali jsme kamarádům nenápadně na bundy jeden dřevěný kolíček :-) Kdo si kolíčku nevšiml a byl s ním přistižen, ten vypadl, "umřel na boreliozu" :-)

V druhé polovině cesty tam jsme opustili značenou cestu a šli jsme podle mapy a GPSky přímým směrem k Šámalům. Dětičky dostaly trošku zabrat, kupodivu to dobře snášeli ti nejmenší, kteří šli většinou za ruku s Bubákama, ale nejvíc brblali někteří prostřední, tedy ti pondělní :-) Fascinovalo mě, jaké různé vyčerpané a nešťastné zvuky unavení drahoušci vydávali, aby mě upozornili, že už opravdu, ale opravdu melou z posledního - a pak po příchodu do cíle zázračně ožili a začali vyvádět totální alotria... Někteří se cestou potili v bundách zapnutých ke krku, ale že by si je rozepnuli nebo sundali, to je samotné nenapadlo, až na povel :-)
Hanča (28. 10. 2011 21:48)
Pátek 2)
Prohlédli jsme si stanici Horské služby, viděli jejich techniku - teréňáka, čtyřkolku a skůtry, nechyběla ani ukázka troubení a sirény :-) Taky nám Jirka ukázal, jak funguje speciální vakuová dlaha, a opět líčil, jak to kolem horské služby funguje. Zlatým hřebem bylo, když nám popsal, jak horská služba spolupracuje se záchranáři, je-li potřeba zachránit někoho vrtulníkem v "podvěsu". Prý jednou za týden někoho loví. A najednou, jak tak svačíme müsli tyčinky, vybíhají ze stanice dva horalové, nasedají do auta a smykem vyráží na kopeček kousek odtud. Jirka vysvětluje, že do 3 minut je tu vrtulník, aby vyzvedl pomocníka na nějakou záchranu. Tomu říkám načasování exkurze :-) Viděli jsme teda ostrou akci, vrtulník tu byl cobydup, bleskově naložil jednoho člena HS a už s ním letěl pryč, někam, kde ho bylo potřeba.

Ale to stále nebyl konec. Čekala nás exkurze do strojovny lanovky, viděli jsme tažné lano a nosné lano, závaží, poslechli si další zajímavosti. Pak jsme vyjeli nahoru (mlha, hotový mlíko....), tam se nás chopil strojník a viděli jsme i horní stanici, dokonce nám tenhle moc fajn chlápek ukázal ovládací pult a tlačítka, kluky úplně svrběly prsty něco zmáčknout :-) No samý prima lidi jsou tady!

Pak jsme se už vyštrachali v mlze a větru na Ještěd - budeme muset ukázat děckám fotky, moc jsme z něj neviděli :-) Než se děti obsloužily u bufetu, starší skupinku vzal ještě Jirka nahoru, kde nám ukázal jeden z pokojů v hotelu na Ještědu...

Pak už byl nejvyšší čas vydat se zpět na Pláně, abychom došli do tmy. Cesta byla příjemná, hřebenová, jen asi 4 kiláčky dlouhá, takže jsme to všichni vč. prťátek zvládli. A večeře - ta byla! Luxusní gulášovka a řízek. Pan kuchař má velkou pochvalu.

Večer měly dětičky opět velkou hru, a nakonec vyrazily i ven na stezku odvahy! A šli prý všichni, i ti nejmenší :-) Detaily jindy, až je zjistím.

No a teď už opět hajáme, takže dobrou :-)
Hanča (28. 10. 2011 21:23)
Pátek 1)
Ahoj, skoro jsem na vás zapomněla ;-)
Krátká verze: Dnešek byl mlhavý, ale velmi bohatý na zážitky.

Dlouhá verze :-) : Dopoledne jsme se rozhodli počkat, jestli se počasí nevylepší, pod heslem "desátá (jedenáctá) rozhodne". Zůstali jsme "doma" a věnovali se rukodělkům - děti vyráběly panáčky z vlny, "kofoláčky" a tak. Moc pěkné, budou fotky. Oběd jsme si dali opět ze svých zásob, bohatě obložené chleby.

Jedenáctá rozhodla, bohužel v náš neprospěch, mlha zůstala ležet a bylo pěkně sychravo a trochu i větrno. Ve dvě hodiny jsme ale mlha-nemlha vyrazili na výlet. Měli jsme domluven odborný doprovod, člena Horské služby, Jirku Pavlů. Je to jeden ze společníků firmy, co provozuje naši ubytovnu, známe ho už z léta z Rodinky a tehdejší účastníci si jistě vybaví jeho malého syna, zvaného Broučínek :-) Tak právě Jirka s Broučínkem nás vzali na procházku a cestou nám Jirka, zdejší rodák a znalec, povídal plno zajímavostí.

Šli jsme zkratkou přes dvě sjezdovky, pod dvěma lanovkami 4sedačkami, kolem rochniště divočáků :-) Slyšeli jsme řadu historek, viděli kotvy, ke kterým se poutá rolba, když upravuje sjezdovku, aby pásama nevyryla díru až na hlínu. Koukali jsme na lanovku a poslouchali, jak horská služba cvičí záchranu lidí z lanovky v případě poruchy... Veškeré povídání Jirky doplňoval klasicky Broučínek svými 4 letými poznámkami :-)

Dole jsme došli ke skokanským můstkům, po prohlídce a dalším povídání jsme pak sešli kolem nich po další sjezdovce úplně dolů, k dolní stanici kabinkové lanovky na Ještěd a ke stanici Horské služby...
Hanča (27. 10. 2011 20:49)
Čtvrtek 2)
A pak už nás čekal IQ park a byl super! Napřed hodinku Science show - pokusy se statickou elektřinou (Peťce B. a mnoha dalším stály vlasy...) a s tekutým dusíkem (mlha a výbuchy) :-) No a potom čtyři patra pokusů, experimentů, úkolů a hříček. Byli jsme tam 3,5 hodiny a největší úspěch mělo: termokamera, předpověď počasí jako v TV, velké bubliny, tunel "rotující válec" - kde se člověku parádně zamotala hlava, vodní mlýnky a spousta dalších atrakcí. Koukněte na www.iqpark.cz a nebo si počkejte na naše fotky. Bude jich asi milión :-)

Cestou zpět děti konečně usnuly v autobusu :-) protože byly pěkně utahané z toho cupitání. Stihli jsme se vrátit akorát na výbornou večeři, byla hovězí polívka a svíčková. No a pak nadešel zábavný večer - Guinessova kniha rekordů. Jednotlivci i skupiny se předháněli v potrhlých rekordech - 31 metrů provaz z oblečení, pití vody na čas, skupinové skákání (590/minutu v 5 dětech), 340 driblů míčem a 17 dřepů s Petruškou na zádech :-) Ďoubec a Víťa si to rozdali v nafukování rukavice na hlavě nosem.

A teď? Je ticho... :-) Bobánky jsme odveleli na pokoje a za chvíli budou doufám spinkat. Dobrou noc!
Hanča (27. 10. 2011 20:49)
Čtvrtek 1)
Dnes bylo docela teplo, nepršelo, občas vykouklo i sluníčko, no prostě celkem akorát. Vydali jsme se autobusem tentokrát ne přes Liberec, ale přes malé vesničky směr Český Dub, počasí se vylepšovalo, kolem cesty nádherně zbarvené stromy - podzimní idyla...

V Jablonci jsme posvačili tatranky a hurá do Muzea skla a bižuterie. Bylo to tam zajímavé, mě hlavně bavily ukázky, jak se vyrábí korálky, knoflíky, jak fungují různé techniky opracování skla atd. Některé šperky, vázy a spol. se nám líbily, jiné ne. Dumali jsme, jestli by se podle toho, co se komu líbí, dal udělat psychologický profil, protože třeba já jsem vybírala samé ponuré a černé barvy :-)

Pak jsme odfrčeli do Liberce a to do Alberta, dokoupit proviant na obědy. Mezitím si děcka na parkovišti daly náš oblíbený "švédský autobus", totiž chleby s čímkoli, servírované z kufru autobusu :-)
Hanča (27. 10. 2011 19:30)
Jo jo, správně, slezina se plánuje :-) Už jsme to řešili i s Renčou F. a s Víťou atd..., dáme vědět. Nebo spíš o tom rozjedu někde nějakou další debatu, mimo té "rozhodně nutné sleziny" i o zimní a letní Rodince a dalších atrakcích... Ale to až jindy.

Teď jsme po večeři a zpět z výletu, podrobnější informace až to sesmolím :-) Napřed jdu chvíli koukat na děcka, hrají vedle společenské hry :-)
Bulik (27. 10. 2011 19:18)
Tak doufam, ze v tom IQ parku zopaknete i nejakou tu matiku a ne jen "technicke a fyzikalni pokusy a discipliny".

Jinak si rikam, ze by to chtelo udelat nejakou podzimni slezinu, zejmena kdyz se divam na vsechny ty chlapy, co ted slavi:
Mirek Pražák (zítra)
Bulik (29. 10.)
Senad Lukšija (29. 10.)
Bary (30. 10.)
Tom Kříž (3. 11.)

(a to jsem jeste 2 holky vypustil :)

Toz na zdravi!
Hanča (27. 10. 2011 8:42)
Posíláme sychravý pozdrav z Plání pod Ještědem :-) Nakonec je nás jen 37 i s řidičem Béďou, na poslední chvíli odpadli nějací marodi...
Dorazili jsme v pořádku, cesta byla pohodová s jednou zastávkou v Hradci na benzince. Jak jsme tak stoupali nad Liberec, pomalu přestávalo pršet, ale začala se na nás valit mlha. K chatě jsme dorazili po 22.hodině, zabydleli se a děti rovnou zalehly.
Spalo se výborně, takže jsme skoro zaspali a vstávali až po 8. Teď jsme po snídani (švédský stůl, zítra ho vyfotíme), řádíme opět na naší ubytovně (na jídlo se chodí do vedlejší chaty) a chystáme se na dnešní výlet. Jedeme do Jablonce kouknout na sklo a pak do IQ parku v Liberci, zablbnout si na různých technických a fyzikálních pokusech a disciplínách :-)

Zatím je tu zataženo a vlhko, ale docela teplo a neprší. Uvidíme zítra. V chatě je parádní teplo, takže se o nás nemusíte vůbec bát :-)

Tak se tam mějte bez nás dobře, večer zase napíšeme, jak jsme se měli.

P.S.: Předem upozorňuju, že nebudu dětem vyřizovat vaše vzkazy, takže je marný, abyste je sem psali :-) Nesedím tady přece u počítače :-)
Víťa (20. 10. 2011 21:39)
Finální sestava dětí:
Severka mladší (10) - Anetka Donéová, Monička Křížová, Alenka Oprchalová, Natálka Polcarová, Simonka Baranová, Martin Drahoš, Vojta Musil, Martin Sedláček, Ondra Zajdák, Petr Bartl
"Pondělňáčci" (13) - Romča Střechová, Lucka Zajdáková, Peťa Lužová, Martkétka Štěpánková, Filip Baran, Ondra Nesvadba, Ondra Uldrijan, Vilík Luža, Martin Fajt, Kryštof Vaculík, Lukáš Musil, Vojta Raiser, Honza Pulec
Bubáci (5) - Peťka Bulantová, Lucka Bulantová, Bára Tykalová, Makča Glosová, Aneta Fasorová